A projekt indulása

Amiért a projekt indult…:

Az egyesült Európa alapja, olyan országok szövetségének, amelyben az egyes nemzeteket a közös civilizációhoz való tartozás és ebből adódó kötelességek tudata tartja össze. Az egyesült Európa polgárának lenni, nem csak a jogok és kötelességek összessége, hanem felelősség a közös értékek fejlesztésért, az együttműködés szorosabbá tételéért, amelyek erősítik az együttműködést, a kultúrák közötti párbeszédet, a közös európai gondolkodásmódot és összetartozás tudatot. Manapság jobban, mint bármikor aktualitást jelent a fiatal nemzedékek nevelésében, hogy nagy hangsúlyt kell fektetnünk a más nemzetekhez és a nemzetiségekkel szembeni tolerancia erősítésére, a kulturális toleranciára, különösen azon csoportoknál, akik intenzív kapcsolatba kerülnek más nemzetiségekkel. Ezen a téren nagy lehetőségek rejlenek intézményeinkben, mivel a tanév során 700 szlovák diák él Kassán, és 300 magyar diák tartózkodik Miskolcon. Még ma is nagyon sok fiatalt terhelnek előítéletek és sztereotípiák más kultúrákkal és nemzetiségekkel szemben. Viszonyukat, toleranciájukat és megértésüket rombolja az utóbbi időben történt szélsőséges és nacionalista csoportok tevékenysége is. Intézményeink - Školský internát v Košiciach és a Miskolci Petöfi Sándor Középiskolai Fiúkollégium – az Interreg III.A kezdeményezésen belül már részt vett közös projektben („Tanuljuk együtt Európát”). A projekt a csereprogramok révén a közös európai szemléletmódon alapuló viszony fejlesztésére, a két szomszédos ország helyi sajátosságainak és különbségeinek, valamit a határ menti térségek történelmi és kulturális örökségének közös megismertetésére fektette a hangsúlyt. A projekt egyes tevékenységei, úgy mint a kulturális kiállítások, WORKSHOP-ok és versenyek mindkét város, térség megye képviselőinek részvétével lettek megrendezve, amelyek ezáltal hozzájárultak a határ menti együttműködés megerősítéséhez. Az előző közös projekt elején és végén végzett felmérések arra mutatnak rá, hogy a diákok hozzáállása a szomszédos országokhoz pozitívan változott, jelentősen nőtt a tájékozottságuk a szomszédos országról, nőtt a tájékozottságuk saját hazájukról is, fokozódott az érdeklődés a továbbtanulás, és a munkavállalás szomszédos országban való lehetőségei iránt is, amellyel által javulnak a jövőbeni két szomszédos régió együttműködésének esélyei is. Erre a közös hosszútávra megépített alapra szeretnénk letenni új projektünk elemeit, melyben az együttműködésünket szeretnénk tovább mélyíteni, összpontosítva az európai összetartozás tudatra való nevelésre, az egészséges életmódra való nevelésre és az környezettudatos magatartás és felelősségtudat kialakítására. Tudatosítani kívánjuk, hogy a környezetvédelem igényli a határ menti együttműködést. A fiatalokat szükséges úgy nevelni, hogy tudatosítsák magukban, hogy a közös természeti környezet megőrzése az eljövendő nemzedékek sorsára is kihatással van. Ezért lettek beépítve a projektbe olyan tevékenységek, amelyek az egészséges és felelősségteljes életmód kialakítására és a természeti értékek védelmére irányulnak. A mai fiatal nemzedékek életstílusára jellemző a nem kellően megfontolt viselkedés, hiányzik belőle a mozgás iránti igény, amelyet ezzel a projekttel is szeretnénk orvosolni.. Mindkét szomszédos régióban magas a munkanélküliségi ráta, ebből kifolyólag rossz a családok gazdasági és szociális helyzete, amit a jelenlegi pénzügyi válság is súlyosbít. Ezekből a családokból származó diákok nem tudnak külső segítség és szociális támogatás biztosítása nélkül bekapcsolódni ebbe a projektbe. Szeretnénk számukra is biztosítani a bekapcsolódás lehetőségét. A két kollégium önálló jogi személy, a Kassai önkormányzat valamint Miskolc Város fenntartásában. Mindkét intézmény küldetése a fiatalok sokoldalú és harmonikus oktatása és nevelése. Ennek keretén belül nagy lehetősége van a hosszú távú együttműködésünknek.

Projekt céljai:

A közösen fenntartható innovatív tevékenységek megvalósítása révén szeretnénk a tanulók, illetve az érintett célcsoportok európai látásmódját, együttműködésüket, értékeit, gondolkodásukat, felelősségtudatukat fejleszteni. Célunk az érintettek körében a környezettudatos szemléletmód előtérbe helyezése, a megfelelő tolerancia kialakítása a másik nemzet és a nemzeti kisebbségek iránt. Mindkét nemzet közös múltjának megismerése, amely alapjául szolgál majd a hosszú távú együttműködésének.

Projekt fő céljai:

1. A csereprogramok keretén belül ápolni a hagyományokat és közösen védeni a természeti környezetet.
2. Nevelési és információs tevékenységek segítségével javítani kívánjuk a toleranciát és a közös kulturális kapcsolatok fejlesztése révén az európai közös szemléletmódot, és felelősség tudatot kívánjuk építeni.
3. A sporttal és az egészséges életmóddal kapcsolatos tevékenységek révén fokozni akarjuk a tanulók felelősség tudatát saját egészségük iránt, az egészséges életmód kialakítására helyezve a hangsúlyt.

Célcsoportok:

A program primer célcsoportjai a két együttműködő oktatási-nevelési intézmény valamennyi tanulója és dolgozója.A pályázatban résztvevők kiválasztásánál hangsúlyt fektettünk az esélyegyenlőség biztosítására a hátrányos helyzetűek és a roma származású kisebbség bevonására is. Ahhoz, hogy az európai munkaerőpiacon érvényesülni tudjanak a jövőben, a célcsoportnak szüksége van információkra, tapasztalatra, nyelvtudásra, kommunikációs készségük fejlesztésére és számítástechnikai ismeretekre is. A pályázat programjai elősegítik diákjaink gondolkodásmódjának és látásmódjának szélesítését, bővítését, a partnerkapcsolatok kialakítása révén új lehetőséget nyit számukra a külföldi régiókban való továbbtanulás és munkavállalás terén. A program szekunder célcsoportjai: mindazon tanulók, pedagógusok, szülők, akik ugyan nem állnak a két intézménnyel jogviszonyban, de a partnerek részéről, a projekt keretein belül, “megszólításra” fognak kerülni, tehát a két város középiskolás diákjai, a középiskolák pedagógusai, dolgozói, illetve a két régióban élő mindazon személyek, akikhez a projekt információs csatornái révén információ fog eljutni. A projekt célcsoportja továbbá a két ország területén élő szlovák illetve magyar etnikai kisebbség. Mediátorok: megyei, városi levéltárak, könyvtárak, megyei és regionális oktatási intézmények, regionális TV, helyi és megyei napilapok, Internet (nyomtatott és e-kiadványok). A primér célcsoportok kiválasztásánál szempontunk volt, hogy a tanulóink személyiségének formálása, felnőttéválásuk elősegítése nem nélkülözheti más népek kultúrájának megismerését, egyfajta regionális EU-s gondolkodásmód kialakulását, az egymás iránti tolerancia kialakulásának elősegítését, a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítását. A mai tizenéves korosztály számára motivációs tényezők a sportban, informatikában, nyelvtanulásban, turizmusban elérhető sikerek, illetve szerezhető élmények, amelyek alapvetően hozzájárulnak a serdülők, közösségükben elfoglalt “helyének” kialakításához. A tervezett tevékenységek ezeken a pszichológiai alapvetéseken alapszanak, így az irántuk mutatott érdeklődés, illetve az azokon résztvevők aktivitása egyaránt prognosztizálható. A tervezett tevékenységek megalapozottságát az adja, hogy azok túlnyomó részben már a gyakorlatban –intézményi szinten- már évek óta sikeresen működnek. Ezeket kívánjuk intézményi és nemzetközi szintre emelni, új módszerek és részben új tevékenységek bevezetésével. A jelenlegi erőforrások elégtelenek a nemzetközi szintre való kilépéshez, várt céljaink megvalósításához elengedhetetlen külső forrás felderítése és bevonása.

Projekt bemutatók letöltése

A szlovák fél által készített bemutatót ide kattintva töltheti le.

A magyar fél által készített bemutatót ide kattintva töltheti le.